Djurplågare!

Hej hej!
Tänkte skriva lite om hur jag egentligen behandlar mina hästar. Har fått höra många gånger att jag är en djurplågare och det är såååå synd om Gangster osv...

Säga till hästen när den stegrar
Det är med att jag kan säga till min häst med spöet.
Jag använder det sällan men om Gangster någon gång skulle stegra skulle jag säga till med spöet mellan öronen på honom. En gång. Jag gör det för att jag inte vill att han ska bli farlig. Gå omkull och riskera livet på både mig och honom. Desutom dog hans pappa genom att stegra över när dom longerade honom så han dog. Hällre att det kanske gör lite lite ont för hästen än att båda två kan dö eller? Och för er som säger att dom har så otroligt mycket närver i nacken. Så nee jag säger inte till honom med spöet i nacken. Jag gör det i huvet där dom inte alls är lika känsliga. Och om jag slåg honom ofta och hårt så skulle han vara rädd för spöet eller hur?
Jag kan ta spöet och dra det över allt i huvet och om jag slår på mina ridstövlar precis brevid honom så reagerar han inte ett dugg. Såå nee tror inte att jag plågar honom.

Säga till hästen när den bockar
Jaa sen har man ju fått höra att jag är hemsk när jag säger till honom när han bockar. Själv tycker jag ju det är roligt när hästen är glad och bockar men alltid är det inte för att han är glad. Innan bockade han bara för att han inte ville jobba och få av mig och bockade tills jag flög av. Och det kan jag ju inte låta honom göra. Det kan bli farligt speciellt i skogen. Så då säger man till honom med spöet EN gång där bak och inget mer. Och nu efter kanske 5 gånger så har han slutat. Och som sakt så hade han ju varit rädd för spöet om han hade plågats.

Säga till hästen när den bits
Ja och såklart det här med när en häst bits. Många tycker att man ara ska höja rösten.
Men det bryr ju sig hästarna inte om.
Dom bryr sig inte för dom fattar inte ett dugg om vad du menar. Jag hade sakt till med en handen på halsen. Inte på huvet med handen för då kan den bli huvud skygg.
Hästar ska INTE bitas. Har upptäckt att dom som bara säger till hästen med rösten har hästen börjat ta över dom. Dom bryr sig nu inte om ägaren och biter och sparkar mot dom. Så nu är dom rädd för hästarna för dom estämmer över ägaren.
Oftast så slutar dom med det när dom inser att det inte är någon ide.

Och sen får man ju höra att Gangster knappats kan gilla mig.
Varför gnäggar han när han ser mig och älskar att kela med en. Går också gärna efter en.
Tror verkligen att han hatar mig då. Ellerhur?!
Men sen får man inte glömma att vara snäll med! Man ska vara bestämd men snäll. Om man bara är bestämd så kommer hästen såklart inte gilla dig men om man är för snäll så tar hästen över.

Så säg inte att jag är en djurplågare när ni inte ens vet hur jag behandlar mina hästar. Ta reda på mer fakta istället! Hoppas ni inser att jag inte är någon djurplågare
//Cecilia


Kommentarer
Postat av: frida sandberg

haha, jadu cilla snart är man väl djurplågare för man änns äger hästarna ;)'

/frida

2012-01-23 @ 18:29:42
URL: http://jaab.devote.se
Postat av: kajsa

Tycker inte att du gör fel, fick höra att jag var djurplågare för att jag "sparkade" till min ponny med foten när hon kickade vid sadelingen -.-

2012-01-30 @ 07:43:10
URL: http://oktjejerna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0